[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wystawiane na sprzedaż często umieszczają obok ceny uwagę: "plus wartość
zapasów w momencie sprzedaży". Jeśli ilość towaru jest duża, jego wartość -
w celu uniknięcia nieporozumień - oblicza się niezależnie od wartości
firmy.
b) Wartość instalacji i stałych urządzeń: również w tym przypadku
najlepszym rozwiązaniem jest niezależna wycena. Pamiętaj, że musisz wziąć
pod uwagę amortyzację.
c) Wartość sprzętu i wyposażenia: podobnie jak w przypadku instalacji i
stałych urządzeń.
d) "Wartość ogólna": o ile wartość powyższych aktywów materialnych może
być oszacowana w miarę precyzyjnie (oczywiście zawsze stanowi ona przedmiot
negocjacji), "wartość ogólna" jest znacznie trudniejsza do określenia.
Można brać tu pod uwagę wyniki finansowe firmy za ostatnie kilka lat.
Oczywiście nie jest to jednak wskaznik do końca miarodajny, ponieważ
obecnie firma ponosi straty. Do "wartości ogólnej" zalicza się na przykład
reputację firmy, jej dobre imię, które wypracowała sobie w ciągu pewnego
okresu; znaną i cenioną nazwę firmową; patenty; wyłączność działania na
danym terytorium; bardzo dobrze opracowaną listę adresatów pocztowej
reklamy; personel o wysokich kwalifikacjach. Wszystkie te czynniki
posiadają pewną wartość w oczach nabywcy, możesz więc uzyskać za nie cenę
znacznie przewyższającą cenę zapasów, sprzętu czy wyposażenia.
Aączna wartość firmy jest sumą wszystkich czterech elementów, z których
ostatni najbardziej nadaje się do negocjacji. Pamiętaj też o formalnościach
podatkowych związanych ze sprzedażą firmy. Księgowy doradzi ci, w jaki
sposób przeprowadzić transakcję, aby wynieść z niej jak najwięcej.
Uwaga: Amortyzacja to termin z dziedziny księgowości, który służy do
obliczania wartości dóbr zużywających się w miarę upływu czasu. Jeśli np.
przewidywany okres przydatności do użytku pewnej maszyny wynosi 4 lata, jej
wartość maleje co rok o 25 proc.: jeśli nowa maszyna kosztowała 100 funtów,
po roku jej wartość księgowa będzie wynosiła 75 funtów, po dwóch latach 75
minus 25 proc. itd.
2. Podział firmy na szereg mniejszych jednostek i sprzedaż
Sprzedaj te części firmy, które przedstawiają większą wartość, a
pozostałe zamknij lub sprzedaj za bezcen, pracownikom lub innym firmom. W
każdej firmie, nawet w bardzo małej firmie jednoosobowej, można wyodrębnić
części, które da się odsprzedać z zyskiem.
3. Przerwanie działalności i wyprzedaż majątku firmy
Jest to niewątpliwie trudna decyzja, od której nie ma odwrotu. Zdarza się
jednak, że po prostu nie ma innego wyjścia. Zanim podejmiesz jakiekolwiek
działania, zasięgnij porady specjalisty. Określ termin przerwania
działalności, który będzie dla ciebie najdogodniejszy i przygotuj sprzedaż
aktywów; wymaga to równie starannego planowania, jak założenie nowej firmy.
Nie ulegaj pokusie "rzucenia" wszystkiego i pozostawienia bolesnych, lecz
niezbędnych decyzji innym. Przerwanie działalności pociąga za sobą
konieczność podjęcia pewnych kroków prawnych; radca prawny wyjaśni ci
wszystkie szczegóły.
Jeśli przeszedłeś w debet na rachunku bankowym (masz na to pozwolenie
banku, lecz może być ono cofnięte w dowolnym momencie), musisz działać ze
szczególną ostrożnością. Jeśli bank nabierze wątpliwości, czy jesteś w
stanie spłacić zobowiązania, może zareagować bardzo gwałtownie i szybko
cofnąć ci kredyt, co tylko pogorszyłoby sytuację.
Epitafium przedsiębiorcy?
Pozbycie się firmy nie musi oznaczać końca kariery przedsiębiorcy. Nie
załamuj się - wielu przedsiębiorców, którzy dzisiaj odnoszą sukcesy, ma na
koncie kilka porażek poniesionych we wczesnym okresie działania i nauki.
Doświadczenie zdobyte bezpośrednio na "polu bitwy" okaże się bezcenne,
kiedy zapragniesz jeszcze raz spróbować sił jako przedsiębiorca.
Porażka nauczyła cię z pewnością jednej cennej prawdy: firmy nie zawsze
odnoszą sukces czego większość początkujących przedsiębiorców zupełnie nie
bierze pod uwagę.
Rozdział 21
Stawianie czoła konkurencji
Jeśli rynek jest dostatecznie duży, by utrzymać więcej niż jedną firmę,
pojawienie się nowej może spowodować zdrową konkurencję; w przeciwnym
wypadku między konkurentami wywiąże się zajadła walka. Sytuacja może być
jeszcze gorsza, gdy wiele firm stara się prowadzić działalność na zbyt
małym rynku.
Niemal każda firma ma konkurencję, ale niekiedy bardzo trudno jest
ustalić, kto ją naprawdę stanowi. Jeśli na przykład oferta firmy ma
charakter publiczny, wszystkie firmy sprzedające produkty lub usługi
indywidualnym nabywcom są jej potencjalnymi konkurentami. Proponują one
przecież tym samym klientom inne możliwości wydania posiadanych pieniędzy.
W rozdziale tym zajmiemy się jednak najpierw konkurencją bezpośrednią.
Aagodni konkurenci
Istnieje wiele strategii stawiania czoła konkurencji - wybór zależy od
tego, czy uważasz danego konkurenta za nastawionego łagodnie czy wrogo!
"Aagodny" konkurent działa głównie na własnym terytorium; jego klienci są
również twoimi klientami; utrzymuje stały udział w rynku lub jeśli rozwija
się, to nie twoim kosztem. Firma taka ma zwykle ustaloną pozycję na rynku i
nie próbuje "kraść" twoich pomysłów ani klientów. Co najważniejsze, nie
postrzega twojej firmy jako zagrożenia dla własnych interesów - można więc
mówić o pewnego rodzaju pokojowym współistnieniu. Taka sielanka nie może
jednak trwać wiecznie, powinieneś więc stale kontrolować działalność
łagodnych konkurentów, aby odpowiednio wcześnie wykryć wszelkie zmiany w
dotychczasowym porządku rzeczy.
Oto klasyczne oznaki potencjalnego zagrożenia: zmiana najwyższego
kierownictwa w konkurencyjnej firmie; przeprowadzka do większego lokalu;
wchłonięcie innego przedsiębiorstwa; gromadzenie środków (dowiesz się o
tym, jeśli będzie się to odbywać publicznie, np. na giełdzie); zatrudnianie
większego personelu zajmującego się sprzedażą; wypuszczenie na rynek nowego
produktu lub usługi, jeśli są podobne do twoich. Każde z tych działań może
oznaczać nadciągające zmiany, w wyniku których "łagodny" konkurent
przerodzi się we "wrogiego". Patrz również rozdział "Obserwacja
konkurencji".
Wrodzy konkurenci
W odróżnieniu od "łagodnego", "wrogi" konkurent stanowi zagrożenie dla
twojej firmy. Stara się pozyskać twoich klientów i dąży do powiększenia
udziału w rynku twoim kosztem. Poziom wrogości może wahać się od stanu,
który obserwator z zewnątrz mógłby nazwać "zdrową konkurencją" (z twojego
punktu widzenia nigdy nie jest całkiem zdrowa), do prawdziwie
patologicznej. W tym ostatnim przypadku konkurent stara się wyeliminować
twoją firmę z rynku lub z danego sektora rynku i jest skłonny do
poniesienia poważnych nakładów, aby dopiąć celu. Konkurent tego typu może
opracowywać wyrafinowane strategie usunięcia twojej firmy oraz uciekać się
do praktyk nieetycznych lub nawet nielegalnych. Oto niektóre z najbardziej [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • metta16.htw.pl
  •